Γιάννης Καλπούζος, ένας δεξιοτέχνης λογοτέχνης

Ένας από τους λόγους που το καλοκαίρι είναι η αγαπημένη μου εποχή είναι κι ότι μου επιτρέπει να έχω τον ελεύθερο χρόνο και τη διάθεση για ανάγνωση.  Κι όλα τα μυθιστορήματα του αγαπημένου μου συγγραφέα, ποιητή και στιχουργού Γιάννη Καλπούζου καλοκαίρι τα διάβασα.

Κι όλα με συνάρπασαν, με ταξίδεψαν στον χρόνο και στον τόπο, καθότι ιστορικά, μέσα από την ανυπέρβλητη ικανότητα και τις γνώσεις του συγγραφέα να αποδίδει με μαεστρία την εκάστοτε εποχή με τα ήθη, τα έθιμα, τις παραδόσεις, τις ντοπιολαλιές, θρησκευτικές δοξασίες, ό,τι αποτελούσε υλικό του παλαιότερου γραμματειακού είδους, του ηθογραφικού διηγήματος.

Οι περιγραφές του γλαφυρές σε γεμίζουν εικόνες, ήχους διαφορετικούς, μυρωδιές που νιώθεις να τις οσμίζεσαι. Οι χαρακτήρες του αληθοφανείς, φανερώνουν την ψυχογραφική ικανότητα του συγγραφέα, που δημιουργεί άρτιες ποσωπικότητες, ώστε νιώθεις έντονα να συμμερίζεσαι τα πάθη τους, να κατανοείς τα μύχια της ψυχής τους κι ανάλογα με τα πεπραγμένα τους να σε έλκουν ή να σε απωθούν. Η πλοκή των βιβλίων του ισορροπημένη κι όσο πρέπει ανατρεπτική, χωρίς περιττά τεχνάσματα εντυπωσιασμού, ώστε να κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη μέχρι την τελευταία σελίδα. Και μαζί γοητεύουν οι στοχαστικές προεκτάσεις που διεισδύουν σε βάθος στα ανθρώπινα και φανερώνουν τη στόφα κλασικόυ συγγραφέα.

Και με όλα τα βιβλία του μου συνέβαινε το εξής: όταν τα τελειώνω νιώθω μεν το αίσθημα της αριστοτελικής κάθαρσης αλλά ταυτόχρονα  κι ένα αίσθημα κενού, γιατί για αρκετές μέρες μου λείπει το βύθισμα σε άλλες εποχές κι άλλους τόπους, η “συναναστροφή” με τους χαρακτήρες των βιβλίων.

Όλα τα βιβλία του παρουσιάζουν τα παραπάνω χαρακτηριστικά, τόσο που είναι δύσκολο σε κάποιον να επιλέξει το καλύτερό του, να ξεχωρίσει κάποιο. Το Ιμαρέτ, στη σκιά του ρολογιού,  διαδραματίζεται στην τουρκοκρατούμενη Άρτα και παρακολουθεί τη ζωή δυο αγοριών, ενός Τούρκου κι ενός Έλληνα, που η μοίρα τους κάνει ομογάλακτους. Και μαζί Έλληνες, Τούρκοι, Εβραίοι, οι επαναστάσεις, οι συγκρούσεις, τσιφλικάδες, κολίγοι, λαθρέμποροι, πλούτος κι εξαθλίωση, όλα μαζί βοηθούν στη ζωντανή αναπαράσταση ολόκληρης εποχής.

Το Άγιοι και δαίμονες, είναι ένα επικό μυθιστόρημα, που εκτυλίσσεται στην πολυεθνική  Κωνσταντινούπολη των αρχών του 19ου αι. Κι εδώ περιλαμβάνεται ένα πολύχρωμ, ποικίλο μσαϊκό ανθρώπων, καταστάσεων και δράσεων. Γενίτσαροι, δερβίσηδες, ερωμένες, λεσβίες, Φαναριώτες, συνωμοσίες, βασανιστήρια, πανούκλα, πυρκαγιές, ερωτικά ξόρκια, η τρομερή φυλακή του Μπάνιον, προδοσίες, πάθη, φόβος, όχλος, άγιοι και δαίμονες.

Το Ό,τι αγαπώ είναι δικό σου αποδεικνύει πώς το παρελθόν και τα μυστικά του μπορούν εν αγνοία μας να καθορίσουν το παρόν αλλά και το μέλλον μας. Ο χρόνος ιστορίας εκτυλίσσεται από την εποχή του εμφυλίου ως τη δεκαετία του ’90. Πρόκειται για μια ιστορία αγάπης, που όμως σκιάζεται από το πέπλο κρυμμένων μυστικών κι αποκτά έτσι και στοιχεία αστυνομικού μυθιστορήματος.

Το Σέρρα. Η ψυχή του Πόντου, είναι ένα ακόμη επικό, ιστορικό μυθιστόρημα, που προβάλλει την ιστορία του Πόντου αλλά κι ολόκληρης της Ελλάδας. Ο χρόνος ιστορίας ξεκινάει το 1915. Ο έρωτας ενός άνδρα για δυο γυναίκες, ο εκτοπισμός και η σφαγή των Αρμενίων, Οθωμανοί διώκτες, Ρώσοι και Τούρκοι κατάσκοποι, η ρωσική κατάκτηση της Τραπεζούντας, η προσπάθεια να δημιουργηθεί η Ελληνική Δημοκρατία στον Πόντο, τα εγκλήματα των Νεότουρκων και του Κεμάλ, όλα απαρτίζουν την ανθρωπογεωγραφία μιας ολόκληρης εποχής και δείχνουν ανάγλυφα πώς οι ιστορικές συνθήκες σημαδεύουν τις ζωές των ανθρώπων.

Το βιβλίο του Καλπούζου Ουρανόπετρα:η δωδέκατη γενιά δεν το έχω διαβάσει. Το νέο του βιβλίο Το γινάτι, ο σοφός της λίμνης, το έχω αγοράσει, αλλά περιμένω τον κατάλληλο χρόνο για να το διαβάσω, ώστε να το απολαύσω στον μέγιστο βαθμό. Θα παραθέσω όμως την παρουσίασή του από τον Ανέστη Ακριτίδη σε αμέσως επόμενο άρθρο.

Written By
More from beautytalks

Αντιμετώπιση τριχόπτωσης κι αλωπεκίας

Πώς λειτουργεί: Το needling ενδείκνυται και για την αντιμετώπιση της τριχόπτωσης και της...
Read More

1 Comment

  • Τέχνη, ομορφιά, καλαισθησία, πολιτισμός. Η Μαρία Παλάζη ανέκαθεν είχε έναν- σχεδόν μεταφυσικό- τρόπο να προσανατολίζεται προς το ” ωραίο”, είτε αυτό αντικατοπτριζόταν στην ποίηση κ. την πεζογραφία, είτε σε θέματα ομορφιάς ή στάσης ζωής. Έτσι κ. τώρα θαρρώ ότι μπορούμε να την εμπιστευτούμε σε ό,τι μας προτείνει, ακολουθώντας το ένστικτο- αλλά κ. τη γνώση- μιας αληθινής γυναίκας, ευφυούς, καλοαναθρεμένης, γενναιόδωρης, ευαίσθητης, δυνατής.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *